پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 183682
نعمت‌زاده رفتني شد؟
تاریخ انتشار : 1394/09/01 15:55:36
نمایش : 1196
روز گذشته برخي سايت‌ها از خداحافظي محمدرضا نعمت‌زاده با دولت خبر داده‌اند اما امروز، آرمان در تماس با تعدادي از افراد آشنا با وزير صنعت درباره تصميم او سوال کرد که آنها اظهار بي‌اطلاعي کرده و آن را يک گمانه‌زني خواندند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، در دوران پساتحريم شرايط کشور در تمام عرصه‌ها اعم از روابط بين‌الملل و اقتصاد و غيره دچار تحولاتي مي‌شود که به ضرس قاطع مثبت خواهد بود اما اين شرايط جديد طالب نيروهايي است که با آن شرايط همسو باشند. هر چند نمي‌توان نافي مثبت بودن عملکرد وزرا و معاونان فعلي شد اما به هر حال ورود به شرايط جديد نيازمند افکار آگاه به اين شرايط است. مثلا در حوزه اقتصادي اين امکان وجود دارد که وزير معرفي شده از سوي رئيس‌جمهور در ابتداي دولت يازدهم، با در نظر گرفتن معيار تحريم‌هاي تحميل شده و برنامه‌هاي وي براي کم‌اثر کردن آثار تحريم بر اقتصاد انتخاب شده باشد اما در شرايطي که قرار است تحريم‌ها به تدريج رفع شود بايد برنامه‌هاي جديدي را مدنظر داشت و افرادي باشند که به برنامه‌هاي دوران پساتحريم اشراف کامل داشته باشند.

از سوي ديگر بايد در نظر داشت اعضاي کابينه روحاني از شاخص‌ترين چهره‌ها در حوزه مربوطه هستند و حتي برخي از آنها سابقه وزارت در دولت‌هاي قبل را داشته‌اند. براي رئيس‌جمهور اجراي برنامه‌هاي دولت مهم‌تر از تکيه بر نام وزراست و او به عهدي که با مردم بسته است بايد پايبند باشد. اوايل سال84 بود که رئيس‌جمهور در سفر به شيراز گفت: «اگر نياز به ترميم کابينه باشد، انجام مي‌دهيم.» 

 

 بحث تغييرات چه زماني آغاز شد؟

 

پس از اظهارات رئيس‌جمهور بود که گمانه زني‌ها درباره وزرايي که امکان تغيير آنها وجود دارد مطرح شد که در آن مقطع وزراي آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و صنعت، معدن و تجارت مطرح شد اما رئيس‌جمهور اين تغييرات را انجام نداد که شايد دليلش رسيدن مذاکرات هسته‌اي به مرحله حساس بود. اکنون بارديگر باب اين شايعات باز شده و روز گذشته برخي سايت‌ها از خداحافظي محمدرضا نعمت‌زاده با دولت خبر داده‌اند. وزيري که داراي تجارب زيادي است و البته مخالفان زيادي هم دارد.

 

«آرمان» در تماس با تعدادي از افراد آشنا با نعمت‌زاده درباره تصميم او سوال کرد که آنها اظهار بي‌اطلاعي کرده و آن را يک گمانه‌زني خواندند.

 

روابط عمومي رياست‌جمهوري هم خواستار طرح موضوع از طريق پيامک شد که پس از اطلاع از ماجرا پاسخ داد اطلاعي از اين موضوع ندارد. پايش نوشت؛ يک منبع نزديک به دولت گفته که دکتر روحاني متقاعد شده ادامه کار آقاي محمدرضا نعمت‌زاده به عنوان وزير صنعت، معدن و تجارت به نفع دولت نبوده و او به‌زودي از کابينه کنار خواهد رفت.

 

پيش از اين دکتر فرجي‌دانا وزير سابق علوم با رأي عدم‌اعتماد نمايندگان مجلس از کابينه کنار رفته بود. اين منبع مطلع که نخواست نامش ذکر شود گفت تغيير وزير صنعت براي بهار سال آينده برنامه‌ريزي‌ شده، هرچند هنوز گزينه جديد براي جانشيني آقاي نعمت‌زاده مشخص نشده است. به گفته وي، برخي از دلايل اين تغيير به آقاي نعمت‌زاده اعلام شده و براي جداشدن وي از کابينه توافقات اوليه صورت گرفته است. وي از بيان دلايل اين تغيير خودداري و تنها به ذکر اين جمله بسنده کرد که «هزينه ماندن آقاي نعمت‌زاده براي دولت زياد شده است.» نخستين بار در زمستان سال گذشته، بحث تغيير وزير صنعت مطرح شد، زماني که برخي نمايندگان مجلس طرح استيضاح آقاي نعمت‌زاده را آماده ارائه به هيات‌رئيسه کرده بودند اما در ادامه اعلام شد با توجه به اينکه دولت در نظر دارد وزير صنعت را تغيير دهد، بهتر است هزينه برکناري وزير صنعت را دولت بدهد و نه نمايندگان مجلس و در قالب استيضاح. به نظر مي‌رسد بعد از انصراف مجلس از استيضاح نعمت‌زاده، دولت نيز که گفته مي‌شد مايل به برکناري وي از طريق رأي عدم اعتماد مجلس است، تغيير وزير را از دستور کار خارج کرد اما اکنون پس از گذشت يک‌سال، دولت خود مصمم به ايجاد تغييراتي در اين وزارتخانه است. 

 

 

 

* منبع خبر: اظهارات يک نماينده

 

مهرداد لاهوتي، نماينده مجلس که سال گذشته از امضا‌کنندگان طرح استيضاح وزير صنعت بود مي‌گويد که اخيرا خبر استعفاي آقاي نعمت‌زاده را در يک بولتن محرمانه خوانده و بر اساس آن، آقاي نعمت‌زاده استعفاي خود را در نامه‌اي تقديم رئيس‌جمهور کرده است. وي با تاکيد بر اينکه هنوز نمي‌تواند صحت خبر استعفاي آقاي نعمت‌زاده را تاييد کند، افزود: ظاهرا آقاي روحاني در جواب اين استعفا اعلام کرده که تا قبل از انتخابات مجلس شوراي اسلامي تغييري در کابينه نخواهد داد. نعمت‌زاده 70 ساله، از سال 1358 تا به حال در چند دوره وزير کابينه بوده و هم‌اکنون قديمي‌ترين وزير کابينه حسن روحاني است. سن وزير صنعت همواره يکي از مهم‌ترين انتقادهاي مخالفان به او بوده به‌گونه‌اي که به گفته يکي از مديران وزارت صنعت، حتي اخبار تلويزيون هم او را دست مي‌اندازد.

 

وي مي‌گويد: «در حالي که صداوسيما کمتر اخبار وزيران را با صداي خود آنها پخش مي‌کند اما در اقدامي زيرکانه عليه دولت، درباره آقاي نعمت‌زاده استثنا قائل شده تا به مردم بگويد اين وزيران دولت روحاني حس و حال کار کردن ندارند.» پيش از اين وزير صنعت و معدن بارها مورد انتقاد صدا و سيما و ديگر رسانه‌ها قرار گرفته بود. اوج اين انتقادات شهريور ماه گذشته و در جريان شکل‌گيري کمپين نخريدن خودرو ايراني صورت گرفت آنجا که نعمت‌زاده اعضاي اين کمپين را به خيانت تعبير کرد و کساني را نيز که از اين کمپين حمايت مي‌کنند ضد انقلاب ناميد. پايش مدعي شده وزير صنعت و معدن در نامه‌اي به رئيس‌جمهور، طراحان اين کمپين را وابسته به برخي نهادها معرفي کرده و اسنادي نيز به آقاي روحاني ارائه کرده اما ظاهرا اسناد وي مورد تاييد قرار نگرفته است. علاوه بر اين مخالفان دولت، بارها از وزير صنعت به دليل حضور در هيات‌مديره 33 شرکت مختلف انتقاد کرده‌اند. اکنون با فروش رفتن خودروهاي انبار شده خودروسازان ايراني در قالب طرح وام 25ميليوني خودرو به نظر مي‌رسد فشارها بر وزير صنعت کمتر شده باشد، اگرچه به گفته منابع نزديک به رئيس‌جمهور، او در سال 95، ديگر وزير کابينه روحاني نخواهد بود.

مرجع : روزنامه آرمان
 

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html